.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تالاب هاي كه مي ميرند
تالاب هاي كه مي ميرند

استان گيلان از پر آب‌ترين استان‌هاي كشور و داراي رودخانه ها، بركه ها و تالاب‌هاي مختلفي است و اين استان را مي‌توان سرزمين تالاب‌هاي ايران دانست.

تالاب‌هاي استان گيلان با يك ميليون و ‪ ۴۸۱‬هزارو‪ ۱۴۷‬هكتار وسعت شامل ‪ ۱۲/۵‬درصد سرزمين استان گيلان مي‌شوند.

تالاب‌هاي اين استان زماني منبع‌اي غني و سرشار از ماهي و مواد طبيعي پروتئيني بود ولي هم اكنون با سرازير شدن پس آب‌هاي صنعت، كارخانجات ، شيرابه زباله‌ها و استفاده از مواد شيميايي به بدست مي‌آيد نقش حياتي وزيستگاهي خود را از دست مي‌دهند.

از ‪ ۹‬هزار گونه پرنده شناخته شده در جهان ‪ ۵۲۰‬گونه آن در ايران زندگي مي كنند كه ‪ ۱۵۰‬گونه از اين پرندگان مهاجر و بومي تالاب‌هاي گيلان هستند.

علاوه بر تهديدات چند جانبه از جمله آلودگي‌هاي شديد حاصل از پساب فاضلاب هاي خانگي، صنعتي، كشاورزي و از بين رفتن حريم اين تالاب ها، دست اندازي هاي پيراموني مانند پيشروي زمين‌هاي كشاورزي و هجوم گياه آزولا ، مشكل جديد احداث كنارگذر بر روي تالاب انزلي نيز بر اين تهديدات افزوده‌است.

در ايران ‪ ۲۱‬تالاب بين‌المللي عضو كنوانسيون رامسر وجود دارد كه تالاب انزلي يكي از مهمترين مناطق تالابي ايران و از تالاب‌هاي مهم استان گيلان بشمار مي‌رود.

يك استاد دانشگاه گفت:در تعريف علمي ، حوزه تالاب‌ها ‪ ۲۰‬برابر حريم اكولوژي آنها محسوب مي‌شود كه حريم اكولوژي تالاب انزلي حدود ‪۲۰‬هزار هكتار است ولي حوزه آبريز اين تالاب بدرستي شناخته نشده و حفاظت نمي‌شود.

كريم ثابت رفتار تاكيد كرد : اجراي هرگونه طرح و برنامه در گيلان از حساسيت خاصي برخوردار است كه در خصوص محيط زيست گيلان مديريت يكپارچه وجود ندارد تا تصميمات واحدي گرفته شود.

وي افزود:حجم بزرگي ازآلودگي‌ها به تالاب‌هاي گيلان مي‌ريزند واين تالاب ها با حجم وسيعي ار انواع آلودگي‌ها مواجه هستند.

وي اظهارداشت:اهميت زيستگاهي و شيلاتي تالاب انزلي بر همگان روشن است و اين تالاب زيستگاه ‪ ۱۸۰‬گونه پرنده‌است واز نظر شيلاتي نيزنقش آن براي درياي خزر بسيارحائز اهميت است.

وي گفت: ‪ ۶۰‬تا‪ ۷۰‬درصد كودهايي كه مصرف مي‌شوند تبديل به هرزآب شده و وارد آب‌هاي گيلان مي‌شوند اين آلاينده‌ها علاوه بر آب‌هاي زيرزميني وسطحي ، تالاب‌ها را نيز به شدت آلوده مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه گيلان گفت :تنها با فعاليت يك سازمان نمي‌توان با آلودگي‌ها مبارزه كرد و يا تالاب‌ها را حفظ كرد بلكه همه اقشار اعم از دولتمردان ، مسوولان و مردم عادي ،دانشگاهيان و دوستداران طبيعت بايد تلاش كنند.

وي تخريب منابع طبيعي بالا دست و فرسايش خاك ومشكلات اجتماعي را تهديد اصلي تالاب‌هاي استان گيلان دانست.

به گفته وي بخش مهمي از آلودگي‌ها از طريق دو رودخانه آلوده زرجوب و گوهررود كه از داخل شهر رشت مي‌گذرند به تالاب بين‌المللي انزلي منتقل مي شوند.

رضايي خواه يكي از محققان مركز تحقيقات شيلات استان گيلان گفت :روزي در تالاب انزلي ‪ ۶۰‬گونه ماهي تخم ريزي مي‌كرد و با بالا رفتن اين آلودگي تخم ريزي بسياري از گونه‌ها در تالاب انزلي متوقف شده‌است.

وي خاطرنشان كرد: در گذشته بسياري از ماهيان درياي خزر در تالاب انزلي تخم ريزي مي‌كردند ولي امروزه به دليل اين آلودگي‌ها تخم ريزي‌ها كاهش پيدا كرده‌است.

وي گفت : ماهياني مانند ماش ماهي و لاي ماهي ديگر نمي‌توانند در تالاب انزلي تخم ريزي كنند و جزء گونه‌هاي قرار گرفته‌اند كه نسلشان درمعرض انقراض قرار دارند.

اين كارشناس شيلات گفت: در تحقيقاتي كه در سال‌هاي گذشته در تالاب انزلي انجام شده است رسوب فلزات سنگين در اردك ماهي تالاب انزلي مشاهده شده‌است و به همين دليل توصيه مي‌شود كه اردك ماهي با وزن بالا مصرف نشود.

وي برداشت شن و ماسه و بهره برداري از بستررودخانه‌ها وحاشيه تالاب ها و ورود آلاينده‌هاي صنعتي و كشاورزي را از ديگر تهديدات تالاب‌ها در استان گيلان دانست.

وي همچنين برخطر گياه غيربومي آزولا اشاره كرد و گفت :با ارايه طرح‌هايي بدون هدف و پراكنده آزولا وارد تالاب انزلي شد و هم اكنون براي تمام تالاب ها و آبگيرهاي گيلان يك مشكل محسوب مي‌شود.

شهردار كياشهر گفت :همه در ريختن زباله وآلودگي تالاب‌ها در گيلان مقصر هستند و حاشيه تالاب‌ها ، سواحل و كنار رودخانه‌هاي گيلان به جايگاهي براي تخليه زباله تبديل شده‌اند.

"اسدالله طهماسبي" هزينه جمع آوري زباله‌ها را يك معضل براي شهرداري ها عنوان كرد و اظهارداشت :جمع آوري يك كاميون زباله يكصد ميليون تومان هزينه در بردارد.

دكتر غلامي با تاكيد بر اهميت تالاب‌ها و مقايسه آن با ديگرپديده‌هاي زيست محيطي گفت : با همه تاكيدي كه بر ارزش جنگل‌ها در جهان وجود دارد ارزش هر هكتار تالاب ‪ ۲۰‬تا ‪۳۰‬هزاردلار وجنگل دو هزار دلار برآورد شده‌است كه اين مهم نشان مي‌دهد كه ارزش تالاب‌ها از ديگر اكوسيستم‌هاي بالاتراست.

وي تصريح كرد: بررسي كه سال گذشته در تالاب انزلي شده‌است عمق اين تالاب از هفت تا ‪ ۱۰‬متر به دو متر كاهش يافته است و بطور متوسط به دو تا سه متر رسيده‌است.

وي افزود: رسوبات با حجم بسيار زيادي وارد تالاب انزلي مي‌شوند وبا اين روند رسوبات كه حاصل فرسايش در خاك بالا دست آن است بزودي شاهد مرگ تالاب انزلي خواهيم بود.

وي تاكيد بر اينكه در گيلان تالاب‌ها به مرداب تبديل مي‌شوند، گفت: ‪۱۶‬ كيلومتر جاده كنار گذر انزلي از داخل اين زيباترين و با ارزشترين تالاب كشور عبور مي‌كند كه مي‌تواند و آن را با خطر مواجه كند.

گردهمايي گروههاي سبز استان گيلان نيز به مناسبت روز تالاب‌ها و باحضور جمعي از كارشناسان ، استاتيد دانشگاه ، دانشجويان و گروههاي مردم نهاد استان گيلان با عنوان تالاب‌ها و نقش آن در زندگي به عنوان ذخيره گاه زيست كره در آب منطقه‌اي استان گيلان تشكيل دادند و در اين جلسه با هشدار نسبت به عواقب خطرناك آلاينده‌ها در طبيعت گيلان بر چاره انديشي در جلوگير بر اين روند تاكيد كردند


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

زهرا 7 فروردين 1388
چاره فقط در آگاه نمودن مردم از راه فیلم آموزشی یا سینمایی ویا سریال واز همه مهمتر از طریق نماز جمعه ها وبیدار نمودن وجدان مردم واینکه آلوده نمودن محیط زیست گناه دارد تا شاید موفق بشویم

واقعا دراین کشور اروپایی چطور مردم انقدر تمیز ومواظب هستند که دریا وجنگل آلوده نشوند تازه ما ادعای مسلمانی هم داریم وانقدر کثیف باشیم

انسان از خودش شرم میکند یک عزم ملی لازمه واصلا تعارف هم نداره

بریدن درختان جنگل وریختن این همه زباله برای مایی که ادعا مون دنیا را گرفته

خیلی بده انشاالله در سال جدید به فکر محیط زیست ایران زیبا باشیم
زهرا 7 فروردين 1388
برای پاکسازی محیط زیست از روحانیون با نفوذ در مردم کمک بگیرید تا مردم گوش کنند وزباله نریزند واقعا باید به فکر این کشور زیبا بود

این اروپا از نظر مساحت خیلی کوچکه ولی اونقدر به خودشون اهمیت می دهند وما با این وسعت این طوری عمل کنیم

انشاالله شاهد باشیم مردم ما از مردم اروپا هم بیشتر به فکر دریا وجنگل خود باشند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.369 seconds.